Tjen penge online med nichesider

Komplet trin for trin guide

Mega-guide: Sådan laver du en nicheside, der tjener penge online

Hvis du drømmer om at tjene penge online, men er i tvivl om hvor du skal begynde og hvordan du kommer i gang, så bare rolig. Du er bestemt ikke den eneste.

Jeg havde det på præcis samme måde, da jeg første gang hørte om muligheden for at tjene penge på internettet og på den måde skabe sig en passiv indtægt.

Jeg var dog så meget tændt på idéen om at tjene penge online, at jeg straks gik i gang med at lave en hjemmeside.

Resultatet?

Det var en fiasko.

Efter næsten 12 måneder: Ingen besøgende og da slet ingen passiv indtægt….eller indtægt overhovedet.

Det jeg gjorde var at bruge 10 sekunder på at finde en niche, 10 minutter på at købe et domæne og derefter 20 uger på at lære WordPress og sætte en hjemmeside op. Jeg havde ingen plan for min side, for jeg anede ikke, hvor jeg skulle hen eller hvilke trin jeg skulle tage – og ingen idé om, hvordan jeg skulle tjene penge på hjemmesiden.

Jeg gik bare i gang. Og efter 12 måneder droppede jeg projektet.

Der lærte jeg en vigtig lektie: Det er fint nok at tage action og gøre noget ved det, men uden plan for hvad du gør, er du dømt til fiasko. Hvilket Benjamin Franklin har sagt lidt mere poetisk.

By failing to prepare, you are preparing to fail.

Benjamin Franklin

Jeg brugte derefter det meste af min fritid i 1½ år på at lære alt om online marketing, SEO, linkbuilding, wordpress, facebook ads, Adwords, affiliate marketing og alt det andet, der følger med, så da jeg i december 2013 var klar med en ny nicheside, havde jeg en plan.

Den plan er siden blevet til en min model for, hvordan jeg laver nicheside, der tjener penge online og det er den model, jeg vil give til dig på denne side. Det er præcis den model, som jeg selv manglede, da jeg i 2011 kastede mig ud i online marketing.

Har du ikke tid til at læse hele guiden lige nu?

<script src="https://akademiet.cdn.vooplayer.com/assets/vooplayer.js"></script><iframe class="vooplayer" data-playerId="MjA0MzE=" allowtransparency="true" style="max-width:100%" name="vooplayerframe" allowfullscreen="true" src="https://akademiet.cdn.vooplayer.com/publish/MjA0MzE=" frameborder="0" scrolling="no"> </iframe>

FÅ GUIDEN SOM E-BOG HELT GRATIS

Tilmeld dig min VIP-liste og få hele denne guide som e-bog + helt eksklusivt for Affiliate Akademiet VIP’s min 6 måneders actionplan. 

Hvad er en nicheside?

Inden jeg viser dig min model til at opbygge din første nicheside, så lad os lige få defineret: Hvad er en nicheside?

Det er en hjemmeside der:

  • er målrettet en specifik målgruppe eller beskriver et afgrænset emne
  • har mellem 15 til 50 artikler /indlæg
  • indeholder produktanmeldelser, guides og informationer
  • får trafik fra Google (SEO)
  • tjener penge med affiliate marketing

Idéen er at ramme en lille del af et stort marked – en niche – med en hjemmesider, der ligger højt på Google og som tiltrækker meget målrettet trafik. Trafik som vi tjener penge på ved hjælp af affiliate marketing.

Derfor skal du lave en nicheside, hvis du vil tjene penge online i din fritid:

Afgrænset projekt

En nicheside er et afgrænset projekt, hvilket betyder, at på et tidspunkt er du færdig. Du skal altså ikke skrive på denne side resten af livet (det kan du gøre, men det er dit helt eget valg). Mange der starter en blog eller et online magasin rammer på et tidspunkt muren, hvor man bare ikke gider skrive mere om emnet. Det slipper du for med nichesider.

Billigt at starte

Hvis blot du har en computer (eller en tablet med tastatur) og en internetforbindelse, kan du sagtens lave en nicheside for under 1.000,- hvis du selv laver opsætning og indholdet. Pengene skal bruges til et domæne, webhotel og et professionelt WordPress-tema + det løse som logo og nogle stock-photos.

Geografisk uafhængig

Ved at lave nichesider, der tjener penge med affiliate marketing, skaber du en online virksomhed, som er fuldstændig geografisk uafhængig. Du kan arbejde med din virksomhed hjemme fra køkkenbordet, fra toget eller fra en Stillehavsø. Det eneste du skal bruge er en internetforbindelse.

Passiv indtægt

Du skal ikke lave en nicheside med målet om at få en passiv indkomst, for det kræver masser af arbejde at nå til det punkt. Men når først din nicheside er sat op og optimeret, er du dog tæt på have dig en passiv indkomst. Jeg har sider, som jeg kun er inde på et par gange om året. Det handler om at arbejde hårdt nu, så du kan høste frugterne senere

Nemt at skalere

Nichesiden er første trin i raketten. Det er her du slår et hul i isen. Når først der er hul kan du nemt skalere din nicheside op til at blive en autoritet indenfor nichen. Det betyder endnu mere trafik og flere muligheder for at tjene penge på siden. Om du vil lave en masse nichesider eller om du vil udvikle en af dine nichesider til noget større, er helt op til dig.

Lav risiko

Når du laver en nicheside skal ikke ud og investere i dyre lokale, ansætte medarbejdere eller indkøbe et dyrt lager af varer, som du kan risikere at brænde inde med, hvis det ikke bliver solgt. Nichesider er din helt egen virksomhed og skulle det gå galt, har du ikke tabt hverken hus, opsparing eller bil.

Min model til at skabe en nicheside

Den model jeg vil lede dig igennem, er en model som jeg har lavet for at holde mig selv på sporet, når jeg laver nye nichesider. Problemet er jo, at der er så mange ting jeg kan gøre online, at det let kan fjerne fokus på det jeg rent faktisk skulle gøre. Så for at sikre at jeg holder snuden i sporet og hele tiden ved, hvor jeg er i processen, lavede jeg min P6-model (Ja, man er vel gammel radiovært).

P6 modellen - lave en niche side der tjener penge online

Det er de præcise trin, jeg selv bruger til lave nichesider med – og det, der har gjort det muligt for mig at skabe en online virksomhed i min fritid. En virksomhed som efter 2½ år gav mig mulighed for at forlade mit almindelige 8-til-4 arbejde og leve et drømmeliv, hvor jeg kan arbejde hvor jeg vil, hvornår jeg vil.

Jeg glæder mig til at tage dig igennem de 6 trin (som i virkeligheden er 7 trin).

Hvert trin i planen er lavet, så du kan klare det i din fritid, for små penge og uden at være et teknisk geni.

1 – Publikum : Find din niche

Glæd dig. Nu skal du til at tage det første skridt mod at skabe din første nicheside i din online virksomhed og første punkt er, at finde ud af, hvilken niche vil du gerne arbejde i.

Jeg ved godt, at kan være ufattelig svært at finde ud af og rigtig mange bruger oceaner af tid på at jagte den perfekte niche. Glem det. Den findes ikke. Det er nemlig forskellig fra person til person. Det der er en perfekt niche for dig, kan være en katastrofal dårlig niche for mig.

Sådan finder du din niche

Der er ikke noget, der er rigtigt eller forkert når du skal finde en niche. I bund og grund handler det jo blot om at finde ud af, hvad din nicheside skal handle om, hvilket emne du vil skrive om eller definere hvilken målgruppe du gerne vil ramme.

Her kan det være en god idé at gøre op med dig selv, hvad der er vigtigst for dig:

Et emne du er passioneret omkring

Et emne du kan tjene penge på

Dermed ikke sagt, at du ikke kan tjene penge, på en niche du er passioneret omkring – eller at du ikke kan være passioneret omkring en niche du kan tjene penge på. Det er blot vigtigt at få på plads fra starten.

Det er klart, at hvis du er ligeglad med, hvilket emne eller målgruppe din nicheside skal ramme, er chancen for at tjene penge større. Omvendt er det jo noget sjovere at arbejde med et emne du er passioneret omkring. Tænk på at du skal skrive 15, 20, 30 måske 50 artikler om emnet.

PVM-modellen

Jeg har både nicheside med emner, jeg er meget passioneret omkring, men jeg har bestemt også nichesider, som jeg har lavet udelukkende, fordi jeg kan tjene penge på dem. Hvad du vælger er helt op til dig.

Hvis dette er din første nicheside, vil jeg anbefale dig at bruge PVM-modellen, hvor vi er på jagt efter et emne, som du er: Passioneret omkring, som du har en Viden om og hvor der er et Marked.

Passion

Du er i gang med at opbygge en virksomhed, som du skal arbejde i mange måneder, måske endda mange år og det er alt andet lige sjovere at stå op om morgenen og arbejde med noget du er passioneret omkring, end med noget som hænger dig langt ud af halsen.

Viden

I de næste mange uger skal du lære en masse nye ting omkring din virksomhed og hvis du samtidig også skal lære en masse om din niche, ender du bare med at gå død i projektet. Derfor er det bedst i starten, at vælge en niche du allerede har en viden om.

Marked

Der skal selvfølgelig være et marked og der skal være nogen, som allerede tjener penge i nichen. Det kan være på fysiske produkter, services eller tjenesteydelser. Hvis dette ikke er tilfældet, vil det være et stort ’No go’. Vi er interesseret i nicher hvor der er konkurrence.
l

Din opgave

Lav en brainstorm med dig selv for at finde nogle idéer til emner, du kan lave en nicheside omkring.

Tag et stykke papir og skriv 5-6 emner ned  som du er:

  • passioneret omkring
  • har en viden om

og hvis du er ligeglad med emnet, bare du kan tjene penge på det, skal du også skrive 5-10 emner ned, som:

  • du hader eller som irriterer dig
  • du har set andre have succes med
  • du synes kunne være sjovt at arbejde med

Nichevalidering

Du sidder nu med en helt fantastisk liste over emner, som du enten er passioneret omkring, som du ved en masse om eller som du tror du kan tjene penge på – og forhåbentlig er der et eller flere emner, der overlapper hinanden.

At finde på emner er dog kun halvdelen af arbejdet med at finde dit publikum. Næste skridt er mindst lige så vigtig.

Nu skal du nemlig validere de emner du lige har fundet, for at finde frem det bedste emne, som du kan opbygge en nicheside omkring.

Det er i dette punkt, at vi skal finde ud af om der ER et marked og om du med dine evner og ressourcer kan slå igennem i nichen.

Ellers er der jo ingen grund til at fortsætte med nichen. Det er en helt videnskab for sig selv, at validere en niche, men hvis jeg skal skære det ind til benet er der minimum fem punkter du skal undersøge:

1 – Søger nichen aktivt efter indhold online?

Find 8-10 keywords, der relaterer til nichen, for at få et indtryk af, hvor mange i nichen der søger efter løsninger og informationer online. Brug redskaber som KWFinder, SEMrush eller Google Keyword Planner (Gratis med gmail-konto).

2 – Find dine dobbeltgængere!

Undersøg hvilke sider der kommer frem på side 1 af Google for de forskellige søgeord og led efter dine dobbeltgængere – altså nichesider, blogs, prissammenligningssider o.lign, der minder om det du vil lave. Ligger der en eller flere affiliate sider på side 1 af Google, er det er godt tegn. Det betyder nemlig, at det ER muligt at slå igennem på Google i denne niche. Er der derimod kun webshops og store webmagasiner på side 1, kan det være et tegn på, at det vil kræve en masse arbejde at trænge igennem i denne niche.

3 – Tjener andre penge i denne niche?

Det er sjovest at fiske, der hvor der er nogle fisk – og derfor er du nødt til at sikre dig, at andre tjener penge i nichen. Skriv søgeordene ind i Google og se om der kommer annoncer frem på side 1. Gør der det, er det et sikkert tegn på, at der er penge i et marked, fordi andre er klar til at betale Google for at komme helt til tops med deres side i nichen. Derfor er annoncer et godt tegn og ingen annoncer er et skidt tegn.

4 – Sælges der produkter online i denne niche?

Det er vigtigt, at du får mulighed for at promovere produkter og services til dine besøgende. Det er sådan du skal tjene penge. Test derfor om du forholdsvis let finde 4-8 forskellige produkttyper, som folk i nichen kunne være interesseret i. Se eventuelt hvad andre i nichen promovere og sælger.

5 – Er nichen på vej op eller på vej ned?

Verden forandre sig og det går stærkt. Brug Google Trend til at se om nichen er på vej op, ned eller ligger stabilt. Se også om der er store udsving hen over året. En side med julegavetips eller tøj til konfirmander vil formentlig have nogle meget døde perioder hen over året, hvor du ikke tjener en krone.

l

Din opgave

Tag listen fra sidste opgave og sæt alle emner igennem de fem punkter. Fortsæt indtil du har været igennem alle dine emner.

Ja, det kan være hårdt og ‘træls’, men dette er den eneste måde du kan være sikker på at få succes med din nicheside. Samtidig lærer du også en masse om de forskellige nicher og får måske idéer til noget, som du ikke havde tænkt på under din brainstorm.

Giv emnerne point efter hvordan de klarer sig i forhold til de andre emner, du tester. Dette er ikke en facitliste, men når du har været igennem alle dine emner, har du helt sikkert et bedre fundament til at vælge det emne, som din nicheside skal handle om.

Din vigtigste opgave:
Vælg den niche du vil opbygge din nicheside omkring.

2 – Produkt : Tjen penge på din niche

Tillykke. Nu har du fundet din niche og ved hvilken retning du skal gå.

Det er vigtigt, at du tidligt i processen gør dig klart, hvordan du skal tjene penge på nichesiden. Det gør det meget lettere at lave indhold og bygge selve hjemmesiden korrekte op.

Der er samtidig mange måder du kan tjene penge online på:

  • Affiliate Marekting
  • Webshop
  • Dropshipping
  • Google Adwords
  • E-bøger
  • Medlemsside
  • Online kursus
  • Egne services
  • Software (SAAS)
  • Print on demand
  • Banner reklamer

Start med Affiliate Marketing

Der er fordele og ulemper ved alle metoderne, men jeg vil klart anbefale dig at starte med affiliate marketing.

Det er den absolut letteste og hurtigste måde at komme i gang med at tjene penge online på, fordi du blot skal anbefale andres produkter. Senere kan du sagtens tilføje andre måder til porteføljen, men start med affiliate marketing.

Det kan måske synes lidt tidligt i fasen at begynde at tilmelde sig affiliatenetværk, eftersom du jo ikke en gang har en hjemmeside endnu, men det er baseret på egne erfaringer. 

Derfor skal du finde produkter allerede nu

Jeg lavede for et par år siden en nicheside, der på papiret var rigtig god. Problemet opstod, da jeg skulle finde produkter, som jeg kunne blive affiliate af. Der var nemlig ingen af de danske forhandlere, der havde et affiliate program – og de udenlandske affiliate netværk måtte ikke sælge produkterne til Danmark.

Det betød, at jeg måtte kontakte de danske forhandlere og prøve at få dem til at lave deres eget affiliate-program. Det lykkedes at få et par stykker med, men det var bestemt ikke optimalt og noget jeg burde have undersøgt på forhånd.

Det er årsagen til, at jeg rimelig hurtig i processen finder produkter og sikrer mig, at jeg kan blive affiliate af dem.

Affiliate Netværk

Der findes rigtige mange affiliate netværk på markedet, men jeg vil anbefale dig at starte med Partner Ads, der har mange danske webshops.

Danske affiliate netværk:

Partner-Ads, Adtraction, Adservice, Digital Advisor og TradeTracker.

Udenlandske affiliate netværk:

Clickbank, CJ affiliate, Awin (Zanox), Avangate, Amazon.

l

Din opgave

Find 8-10 produkter, som nichen kunne være interesseret i og find ud af, om der er webshops eller producenter, der har affiliate programmer – eller er tilmeldt de store affiliate netværk.

Tilmeld dig de relevante affiliate netværk. Du behøver ikke tilmelde dig de enkelte affiliate programmer endnu, da du jo ikke har en hjemmeside du kan vise dem.

3 – Platform : Opbyg din nicheside

Indtil videre har vi arbejdet i kulissen og fået lagt fundamentet for din online virksomhed.

Nu er det på tide, at hele verden skal se din virksomhed og derfor skal du nu til at designe hjemmesiden.

Til det skal du bruge tre ting:

  • Et domæne
  • Et webhotel
  • Et CMS-system

Du behøver ikke blive forskrækket over udtrykkene, hvis du aldrig har hørt dem før og ikke ved hvad de betyder:

Domæne. Hvis vi overfører udtrykkene til en fysisk butik, så er domænet butikkens adresse. Det kunne f.eks. være www.cykelferietips.dk.

Hosting firma. Hvis vi igen overfører det til en fysisk butik, så er hosting firmaet dem, der ejer bygningen, som du lejer dig ind hos. De sørger for det mest basale og giver dig rammerne, men det er dig selv, der skal indrette virksomheden.

CMS-system. Det lyder voldsomt, men står i virkeligheden bare for Content Management System. På godt dansk: Et system, der organiserer dit indhold på hjemmesiden. Der er et hav af CMS-systemer, men jeg vil kun anbefale dig at bruge CMS-systemet: WordPress, som er 100% gratis og som Google elsker. Hele 28% af alle verdens hjemmesider er i dag bygget på WordPress (iflg. WordPress.com)

Kom hurtigt i gang

Nu kender du de tre begreber for at lave din egen hjemmeside. Og bare rolig – du skal ikke tre forskellige steder hen for at komme i gang.

Faktisk kan du nøjes med at gå til enten:

Unoeuro, der er et af Danmarks billigste webhoteller. Her får du domæne, oprettelse og hosting det første år for under 250,-. Jeg har selv brugt Unoeuro og har stadig flere hjemmesider hostet hos dem. Klik her og brug koden ”3GRATIS”, så får du 3 måneders gratis hosting hos Unoeuro.

CHosting er et supergodt alternativ til UnoEuro. Alle mine store sider er i dag hostet hos CHosting fra Odense. De har en fantastisk kundeservice og tilbyder samtidig gratis SSL på alle dine hjemmesider, hvilket snart bliver et krav fra Google. Derfor kan du ligeså godt få det på din nicheside fra første dag.

Uanset om du vælger Unoeuro eller CHosting kan de klare det hele:

Køb af domæne, køb af webhotel og installation af WordPress med et enkelt klik.

Tips til valg af domæne

  • Vælge et .dk-domæne hvis du laver en dansk nicheside eller .com hvis du laver en engelsk nicheside. Det betyder ikke det store i forhold til placeringer i Google, men din side virker mere troværdig med et .dk / .com-domæne.
  • Tænk langsigtet. Du er låst fast med domænet ‘fiskestænger.dk’. Alternativ kunne være ‘lystfiskezonen.dk’, hvor du har muligheder for at udvide din niche.
  • Undgå at bruge bindestreg eller mellemrum i domænet.
  • Du behøver ikke have dit keyword i domænet. Tidligere gav Google sider med et EMD (Exact Match Domain), hvor nichen og dine keywords var selve domænet (f.eks. bedsteslowcooker.dk) en højere placering. I dag har det ingen betydning.

WordPress tema

Du er nu klar til at installere et WordPress-tema, der angiver det udseende din nicheside skal have.

Der er rigtig mange gratis WordPress-temaer at vælge imellem, men jeg synes de kan være svære at arbejde med. Hvis du ikke har arbejdet med WordPress før, vil jeg klart anbefale dig at købe Divi-theme fra Elegant Themes, som i mine øjne det bedste tema til niche- og affiliatesider. Du har jo ikke lavet en online virksomhed for at blive ekspert i WordPress, vel?

Har du lidt kendskab til WordPress, kan du vælge et tema fra f.eks Envato, der er en stor markedsplads for freelancere, SOM sælger deres WordPress-temaer. Jeg har tidligere købt flotte WordPress-temaer fra Envato, men i dag laver jeg alle mine nichesider i Divi. Affiliate Akademiet, som du kigger på lige nu, er f.eks. også bygget i Divi.

Klik her for at se: De WordPress-temaer jeg har brugt til mine nichesider.

l

Din opgave

  • Find på et godt domæne, der relaterer til den niche, du har valgt og skriv det ind i søgefeltet hos Unoeuro eller CHosting for at undersøge, om det er ledigt.
  • Bestil domæne og samtidig bestiller du webhotel (Bronze-pakken er rigelig her i starten).
  • Accepter betingelserne fra DK-hostmaster. Kommer på mail kort tid efter du har bestilt domænet.
  • Herefter kan du med 1-klik installere WordPress på dit nye domæne.

4 – Producer : Lav indhold til din nicheside

Tillykke! Du er nu kommet frem til det, som det hele handler om og nu skal du til at lave indhold til din nye hjemmeside.

Ja, jeg ved godt, at hvis du lige har installeret din nye hjemmeside, så ser den måske slet ikke ud som du gerne vil have den. Det er fuldstændig lige meget på nuværende tidspunkt.

Alle nye hjemmesider havner nemlig i det, der hedder Google Sandbox. Uden at blive for teknisk betyder det, at din hjemmeside ikke indexeres af Google. Så selvom du har lavet den mest fantastiske artikel om et produkt, skal du ikke regne med, at siden begynder at ranke (kravler op i søgeresultaterne) på Google, før der er gået 3-6 måneder.

Alt for mange bruger desværre dage og uger på at få farver, skrifttyper og logo til nichesiden på plads. Drop det. Få eventuelt lavet et logo på Fiverr for $5 og kom videre.

Content is King

Begynd at producere indhold til din nicheside. Det kan være skrevne artikler, men det kan også være video, podcast, billeder o.lign. Her i starten skal vi dog udelukkende arbejde med tekst og billeder.

Dit mål skal være, at du vil levere det absolut bedste indhold til dine besøgende – både i kvalitet og kvantitet.

Derfor:

  • Hvis dine konkurrenter på et søgeord har en artikel på 1000 ord, så skriver du en endnu bedre artikel på 2000 ord.
  • Hvis dine konkurrenter kun har tekst og billeder i deres artikel, laver du en artikel med tekst, billeder OG video.

Kort sagt: Dit indhold skal være bedre end dine konkurrenter.

To typer af indhold

Når du laver indhold til din hjemmeside, er det vigtigt, at du er opmærksom på de to typer af indhold:

Kommercielt indhold

Det er på det kommercielle indhold du tjener pengene.

Det kan være anmeldelser, guides, Top 10-lister og prissammenligninger.

Eksempler på kommercielt indhold:

  • Bedste XXXXXXXX under 1.000,-
  • XXXXXXXXX anmeldelse / test
  • De 10 bedste XXXXXXXXXX
  • XXXXXXXXX vs YYYYYYYYYY

Informativt indhold

Det informative indhold bruges til at tiltrække besøgende.

Der er artikler, som hjælper nichen og samtidig fortæller Google, at du er ekspert på området.

Eksempler på informativt indhold:

  • Hvordan bruger man XXXXXX
  • Den ultimative XXXXXXX-guide
  • Hvorfor er XXXXX bedre end YYYYYY
  • 7 XXXXX-ting du skal være opmærksom på

Mix dit indhold

Det kan naturligvis være fristende kun at lave kommercielt indhold, men så er der risiko for, at du ikke kommer helt til tops i Google.

Det vil nemlig være synd at sige, at Google elsker affiliate sider. Søgegiganten ser affiliate-sider som et irriterende mellemled og vil meget hellere sender deres brugere direkte til webshoppen eller det sted, der kan løse brugernes problem.

Google elsker til gengæld nichesider, der giver brugerne værdi og derfor skal din hjemmeside være et mix mellem informativt og kommercielt indhold i forholdet 40 % informativt og 60 % kommercielt (cirka).

Keyword research

Nu har jeg flere gange skrevet, at du skal i gang med at lave indhold. Det skal du også, men frem for bare skrive løs om emner som du tror, målgruppen er interreseret i, skal du i stedet lave keyword research for at finde ud af, hvad målgruppen i virkeligheden er interesseret i og hvad de søger efter online.

Det er i bund og grund hvad keyword research er. At finde ud af hvad er bliver søgt efter i Google, og bruge data som baggrund til at lave artikler.

Jeg har hørt keyword research beskrevet som kronjuvelerne indenfor SEO, hvilket er meget rammende.

For mens alle kan oprette et domæne og lave en hjemmeside, der er mindst lige så flot kom konkurrenternes, så er keyword research meget sværere at kopiere. Det er nemlig menneskelige beslutninger (bakket op af rigtig mange data), men i bund og grund er det jo dig, der bestemmer, hvilke søgeord du vil angribe, og hvilke du ikke vil angribe.

I denne guide går jeg ikke i dybden med keyword research, men kommer med det mest basale i forhold til at lave en nicheside.

Noget af det jeg tit bliver spurgt om er, hvordan kan man se om et keyword / søgeord er godt og værd at angribe?

Den korte forklaring er:

Et godt søgeord er et søgeord du med dine evner og ressourcer kan komme på side 1 på Google med. 

Start med kommercielt indhold

Det vigtigste på din nicheside er dit kommercielle indhold. Det er her du tjener pengene og derfor er vores fokus i starten primært på det kommercielle indhold.

For at kunne lave kommercielt indhold, har du brug for tre ting:

U

Keyword tool

i

Liste over produkter

Liste over konkurrenter

Keyword tool

I dag er der rigtig mange keyword research tools, som kan bruges i dette arbejde. Desværre er der ikke længere gratis keyword research tools, men heldigvis behøver du ikke betale $179 om måneden til f.eks. Ahrefs eller SEMrush, der er markedsledende inden for keyword tools. 

Jeg bruger selv:

KWfinder der er et af de mest brugervenlige keyword tools på markedet og væsentligt billigere end f.eks. Ahrefs og SEMrush. Lige nu koster KWfinder fra $26 om måneden, hvis du køber et helt år. For de penge får du også mulighed for at holde øje med dine konkurrenter og samtidig tracke dine egne positioner i Google. Kort sagt et uundværligt stykke værktøj for alle der arbejder med nichesider. Du kan i øvrigt lave 3 gratis søgninger om dagen på KWfinder. Se mere her: www.kwfinder.com

Kom til min liste over de keyword tools jeg selv bruger her. 

Liste over produkter

Hvis dit emne er ‘Robotplæneklipper‘, så skal robotplæneklipper naturligvis med på listen, men se om der er relaterede produkter, som målgruppen også kunne være interesseret i. Vi ved jo at dem, der køber en robotplæneklipper, de har en have, eller i det mindste en græsplæne. Vi ved også, at de gerne vil have det så nemt som muligt i haven, for ellers købte de ikke en robotplæneklipper. Brug denne viden i din søgen efter produkter i nichen.

Hvis din målgruppe er ‘Kvinder der lige har født, som gerne vil tabe sig‘ bør du sætte dig i deres sted. Hvad kan hjælpe dem i den akutte situation? Du ved de lige har fået et barn og du ved, at de gerne vil tabe sig. Da man som nybagt forældre ikke har super meget fritid med en nyfødt i huset, kunne motionsudstyr, der kan være i hjemmet, være en oplagt mulighed – eller anmeldelser af slankekure, der ikke kræver mange timer i et motionscenter.

Kort sagt: Sæt sig ind i målgruppens situation og find produkter, services og tjenesteydelser der kan hjælpe dem.

Brug et keyword tool til at finde søgeord med lav konkurrence

Tag listen med produkter og undersøg om der er såkaldte lavt hængende frugter. Det er søgeord hvor konkurrencen er lav (I KWfinder er det en KC – Keyword Difficult under 30) og hvor der er dobbeltgængere på side 1 af Google.

Husk at tilføje købsbetingede ord til dit seed keyword som:

  • bedste XXXXXXXX
  • XXXXXXXX test
  • XXXXXXX anmeldelse
  • XXXXXXX køb
  • billigste XXXXXXX
  • XXXXXXX til mænd, kvinder, børn
  • XXXXXXX vs YYYYYYYY

Liste over konkurrenter

Det er vigtigt at holde øje med, hvad dine konkurrenter har succes med. Find dine dobbeltgængere indenfor de forskellige keywords og analyser deres artikler i f.eks. KWfinder, SEMrush eller Ahrefs. Her kan du se, hvilke keywords hver enkelt artikle ranker med, og hvor mange besøgende det giver dine konkurrenter.

Ved at undersøge alle dine konkurrenter, får du samtidig masser af idéer til keywords og emner, du kan angribe på din nicheside.

Lav en contentplan

Den viden om hvilke søgeord, emner og produkter du skal angribe på din nicheside, skal du bruge til at lave en contentplan, der giver dig klarhed over, hvordan din nicheside skal se ud. Den beskriver hvilke kategorier og menupunkter du skal have på din nicheside, samt hvilke artikler du skal skrive i den næste mange måneder.

Tips til at lave indhold:

  • Selv om du gerne vil have dine besøgende til at klikke på dine affiliate link, skal du huske, at din opgave ikke er at sælge. Du skal i stedet hjælpe dine besøgende med at få løst et problem og præsentere dem for en løsning.
  • Er din niche: Cykelferie kan du lave en artikel om dine og andres oplevelser med et specifikt telt og hvad du synes er godt / skidt ved teltet. Og ja, du skal også skrive hvis der er noget negativt ved produktet.
  • Vær ærlig i dine anmeldelser og skriv f.eks.: Ja, der er nogle dårlige ting ved teltet, men det gode er, at teltet kan X, Y og Z og derfor er XXXXXXXX (Produkt navn) lige nu mit favorittelt, når jeg tager på cykelferie.
  • Hvis du hjælper nichen med at træffe bedre valg, når de skal ud og købe et produkt, vil de være meget mere tilbøjelige til at købe produktet, efter at have trykket på dit affiliate link. Du har nemlig allerede hjulpet dem til at træffe beslutningen og samtidig kører du dig selv i stilling, som en autoritet i nichen.
l

Din opgave:

Du skal få noget relevant indhold på din nye nicheside hurtigst mulig for at gøre Google opmærksom på din side og dermed også sikre, at du kommer ud af Google Sandboxen hurtigst mulig.

Find 50-100 keywords i nichen – gerne Long Tail Keywords.

Lav en content-plan og læg dig fast på, hvilke kategorier din nicheside skal indeholde og lav en plan over hvilke artikler du skal producere de næste måneder. Begynd med de lavthængende frugter først – keywords med lav konkurrence, hvor du nemt kan komme til at ranke højt i Google.

Start med at lave:

  • 5-10 kommercielle artikler baseret på dine keywords
  • En ‘Om os’-side
  • Husk også Privatliv og Cookie-siden

5 – Promover: Tiltræk målrettet trafik

Endelig! Nu begynder du at have noget indhold på din nicheside og projektet begynder at tage form.

Når din nicheside har 5-6 gode artikler, som virkelig skaber værdi for din målgruppe, kan du begynde at promovere din side i det små. Og her taler jeg ikke om at stille sig op i gågaden og dele flyers ud for at få besøgende.

I stedet skal du begynde at kommentere på andres artikler og blogs (om emnet) for at skabe lidt opmærksomhed omkring din nicheside (men i langt højere grad for at skabe et netværk, som du skal bruge i det næste trin).

Den letteste måde at finde frem til disse blogs, grupper eller forums er ved at søge i Google. Skriv “(Din niche eller keyword)+forum”. Prøv flere forskellige keywords og find spørgsmål, kommentarer og artikler, der passer til det indhold du har på siden.

Skyscraper / fyrtårn

Når du har basen af kommercielle artikler på plads, skal du i gang med at lave en Skyskraber-artikel. Et begreb opfundet af Brian Dean fra Backlinko, der kort fortalt går ud på, at lave en artikel om et specifik emne, som slår alt hvad der er på markedet. (På dansk vil vi nok kaldet det et fyrtårn, da vi ikke har så mange skyskrabere.)

Grunden til at du skal lave sådan et mesterværk er, at Google elsker sådanne artikler, men endnu bedre: Det er meget lettere at få andre til at linke til dit indhold hvis det er det bedste på markedet.

Hvis du har lavet ‘Den ultimative guide til fluefiskeri for begyndere’ vil du lettere kunne få links fra andre fiskeblogs, fiskewebshops, forums og måske endda aviser, end hvis du kun har en oversigt over ‘De 10 bedste fiskestænger til fluefiskeri’. 

Kort om en Skyscraper article / en fyrtårnsartikel:

  • Det er primært en informativ artikel
  • Den linker til dine kommercielle artikler
  • Både i kvalitet og kvantitet (antal ord og brug af grafik) slår den de artikler dine konkurrenter har lavet.
l

Din opgave:

Find forums, artikler og blogs om emner, du har skrevet om og deltag i debatten for at skabe opmærksomhed om din nicheside og danne relationer.

Fortsæt med at skrive nye artikler en gang om ugen.

Lav et par fyrtårnsartikeler / Skyscraper artikler:

  • Brug Ahrefs til at find et emne i din niche, der allerede er blevet delt mange gange
  • Lav en artikel, der er endnu bedre
  • Tag fat i bloggere, magasiner, forums og medier og gør dem opmærksom på din artikel

6 – Positioner: Bliv en autoritet i nichen

Tillykke. Du er nu tæt på målet!

På dette tidpunkt er du begyndt at få nogle besøgende og du har måske endda fået din første kommision.

I dette trin skal du:

  • positionere din nicheside
  • hæve konverteringen på dine affiliate links
  • få trafik fra andre kilder

Positioner din nicheside

  • Bliv gæsteblogger på sider og forums hvor din målgruppe er. Skriv om en af de artikler (Skyskraber artiklen) og link til den. Det giver mulighed for både at få backlinks og at vise din side frem for et andet publikum.
  • Del dit indhold på de sociale medier – f.eks i facebook-grupper hvor din niche befinder sig.
  • Udsend en pressemeddelse til de lokale ugeaviser og niche relevante magasiner. Langt fra alle vil tage din pressemeddelse med, men hvis bare du får én eller to til at tage den med – eller endnu bedre – kontakte dig og lave et interview, så har du lagt dig i overhalingsbanen og er klar til at overhale dine konkurrenter.

Dette trin er super vigtig og desværre et af de trin som mange enten glemmer eller ikke gider bruge tid på, fordi det er tidskrævende og bestemt ikke nemt, men at promovere dine artikler kan være det, der gør, at du får succes med din online virksomhed.

Faktisk at er der flere som mener, at du skal bruge mindst lige så lang tid på at promovere dine artikler, som du har været om at skrive dem!

Hæv konverteringerne

Når du begynder at få en regelmæssig indtægt skal du kigge på dit indhold og hvordan du kan hæve konverteringsgraden. Altså sikre at flere af dine besøgende klikker på dine affiliate links og foretager et køb, så du kan tjene en kommision.

Det går du ved dels at kigge på dit indhold, dels at kigge på dine affiliate aftaler.

Optimér dit indhold

Kig alle dine artikler igennem og find ud af, om dine besøgende gør det, du gerne vil have dem til at gøre. Undersøg samtidig teksten er god nok.  Allerede nu ved du helt sikkert mere om emnet, end da du startede for flere måneder siden og der er garanteret nogle ting, der kan stå skarpere og links, der ikke er synlige nok. Prøv at køre nogle A/B-tests for at finde ud af, hvad der konvertere bedst.

Optimér dine affiliate aftaler

Gå igennem alle dine links for at se, hvordan dine brugere oplever hele flowet. Hvordan ser den landing page ud, som du sender dine besøgende til. Det er super vigtigt, at hele flowet er optimeret. Hvis du sender dine besøgende til en webshop, der ikke ser troværdig ud, får du ikke nogle til at lægge et køb der. Hvis det er tilfældet bør du vælge et andet affiliate program eller selv tage kontakt til affiliate netværket eller annoncøren for at få optimeret i deres ende.

Få trafik fra flere kilder

Indtil nu har vi bygget en et-benet-stol. Den får 99% af sin trafik fra Google (SEO), hvilket kan være godt nok. Problemet er dog, at du ikke ‘ejer’ trafikken. Det er Google, der bestemmer, om din nicheside skal ligge i toppen af søgeresultaterne. og da Google har det med at ændre i deres algoritmer en gang i mellem, kan de fjerne al din trafik fra den ene dag til den anden.

Derfor skal du prøve at få trafik fra andre kanaler også. F.eks:

E-mail liste

Det mest oplagte er, at oprette et nyhedsbrev eller en lead-magnet (kunde magnet) og starte din egen e-mail liste. Fordelen er, at du ejer den liste og har lov til at sende mails til dine brugere.

Sociale Medier

Kom i kontakt med din målgruppe på de sociale medier. Lav din egen gruppe på det medie, hvor din målgruppe befinder sig.

Video

YouTube er verdens andenstørste søgemaskine (og ejet af Google), så det kan være rigtig godt, at starte en YouTube-kanal i din niche. Det vil samtidig hjælpe med at få din nicheside op på nr 1. af Google.

Klummeskribent

Bliv skribent for et online magasin, der er relateret til din niche.

7 – Fremtid: Autoritet side eller ny nicheside?

Jeg ved godt, at der kun er 6 trin til at skabe en nicheside, men når du har ’slået et hul’ i markedet, din nicheside er begyndt at komme til tops i Google og du tjener mellem 1.000,- og 4.000,- om måneden på siden, er det tid at afgøre, hvordan din virksomhed skal udvikle sig.

Vil du fortsætte med nichesiden og udvikle den til en autoritetside – eller vil du lade nichesiden sejle selv og starte forfra med en ny nicheside?

Jeg kan sagtens blive lidt utålmodig og træt af en niche, når jeg har arbejdet med den i 5-6 måneder og derfor vil jeg gerne arbejde med en ny niche. Det er en strategi, du sagtens kan få succes med.

Jeg vil dog også sige, at problemet med denne strategi er, at du så igen skal starte helt fra bunden….og igen vente 6-7 måneder på at tjene din første kommision på den nye side.

Det er faktisk lige så svært at gå fra 0 til 1.000,- om måneden, som det er at gå fra 1.000 om måneden til 10.000,- om måneden.

Derfor er det mest fornuftige at fortsætte i sporet, og skalere din nicheside op.

Men hvad vil du?

Jeg glæder mig til at høre hvad du vælger.

Har du spørgsmål eller oplever du problemer, så skriv endelig til mig på brian(@)affiliateakademiet.dk.

/Brian

FÅ FLERE TIPS TIL AT STARTE EN NICHESIDE BLIV VIP - HELT GRATIS!

Få hele denne guide som e-bog sammen med min 6 måneders actionplan eksklusivt for Affiliate Akademiet VIP’s. Helt gratis!